Cool FactsCool FoodCool News

Istoria congelării rapide

Istoria congelarii rapide
Istoria congelarii rapide

Cum situația pandemică care s-a mai ameliorat, mulți dintre noi ajung să descopere adânc în congelator felurite alimente, achiziționate cine știe când. Datorită metodelor moderne de conservare, alimentele pot să rămână bune de consumat timp de ani de zile, aspect ce stârnește o curiozitate: Cum își conservau oamenii mâncarea pe parcursul istoriei?

Deși se foloseau de tehnologii extrem de rudimentare, vechile metode s-au dovedit a fi eficiente – primele „congelatoare” erau doar găuri în gheața în care comunitățile arctice își îngropau hrana de rezervă, dar funcționau pe același principiu ca și congelatoarele moderne: reducerea drastică a temperaturii pentru a preveni dezvoltarea bacteriilor și a ciupercilor, menținând astfel alimentele proaspete pentru mai mult timp.

În zilele noastre, industria produselor congelate este legată de numele Clarence Birdseye, omul care deține alimentele congelate de la Birds Eye, companie deținută în prezent de Pinnacle Foods Inc. Deși oamenii au început să înghețe alimente ca mijloc de conservare încă din Antichitate, Birdseye elaborat logistica vânzării alimentelor congelate: cum s-ar putea îngheța rapid, astfel încât să nu se deformeze țesuturile? Cum ar trebui împachetate? Cum ar trebui transportate produsele?

Această idee a apărut în 1917, an în care Clarence Birdseye se ocupa cu comerț de blănuri în regiunea Labrador din Canada. El a observat cum locuitorii conservau pește și carne proaspete prin înghețarea lor rapidă la temperaturile arctice din acea regiune.

Eschimoșii reușeau astfel să congeleze mâncare la apogeul calității nutriționale, păstrând în același timp prospețimea și gustul. Birdseye s-a întors apoi în SUA, unde a petrecut ani de zile perfecționând procesul pe care îl cunoaștem acum ca fiind înghețarea rapidă, în care fiecare produs alimentar individual este înghețat rapid la temperaturi extrem de scăzute pentru a obține cristale mici de gheață, astfel încât celulele alimentare să nu fie deteriorate.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, conserve au fost trimise soldaților din străinătate, iar americanii au fost încurajați să cumpere alimente congelate. După război, între 1945 și 1946, americanii au cumpărat alimente congelate în valoare de 800 milioane de lire sterline. Astfel, în perioada postbelică, volumul de produse congelate de pe piață a crescut vertiginos, iar primul semipreparat congelat a ajuns în congelatoarele magazinelor în 1953.

Pe măsură ce nivelurile de productivitate au crescut după război, confortul a devenit un pilon central. Alimentele congelate și semipreparatele au satisfăcut nevoia de a oferi unei noi generații de cumpărători soluții pentru preparate ușor de pregătit, care sunt și delicioase și în același timp nutritive.

Produsele sofisticate, precum cartofii la cuptor congelați, pizza congelată și diverse deserturi înghețate, au ajuns în magazine la începutul anilor `70. Odată cu popularitatea tot mai mare a congelatoarelor domestice, până la mijlocul deceniului, alimentele congelate au devenit o bază a vieții de zi cu zi a familiilor.

Industria alimentelor congelate s-a adaptat rapid la cererea publicului cu mai multe alimente congelate și semipreparate puse la dispoziție pentru a se potrivi tuturor gusturilor și nevoilor.  Brandurile au continuat să inoveze industria prin intermediul unor noi sortimente promovate prin publicitate masivă.

Pe de altă parte, consumatorii au devenit tot mai conștienți de problemele nutriționale, de E-uri și aditivi, elemente care au devenit subiecte comune de dezbatere în spațiul public. Alimentele congelate – care nu necesită aditivi și sunt la fel de proaspete ca în ziua în care au fost recoltate – au fost recunoscute ca fiind alegerea sigură pentru familiile preocupate de o alimentație sănătoasă. Totuși, în anii 2000 a crescut din ce în ce mai mult cererea pentru alimente „proaspete”, iar oamenii au devenit ezitanți în ceea ce privește încorporarea alimentelor congelate în dietele lor.

Începând cu 2010, multe preconcepții eronate despre alimentele congelate au fost contestate, cercetările independente au ajutat la evidențierea avantajelor produselor congelate și au fost promovate beneficiile nutriționale, de cost, de calitate și de durabilitate ale acestor alimente.

Pe măsură ce tot mai mulți oameni își dau seama de numeroasele avantaje ale congelatelor, companii precum Islanda și Iglo – cea mai mare companie de alimente congelate din Europa – au lansat propriile campanii majore pentru alimentele congelate. Mișcarea iFreeze și #PowerofFrozen promovează beneficiile alimentelor congelate și răspândesc mesajul că alimentele congelate nu sunt numai nutritive, aromate și sigure, ci și de înaltă calitate, economisind în același timp bani.